- In het eerste kwartaal van 2022 zijn ruim 6.500 elektrische auto’s aan consumenten afgeleverd, zo blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
- De meest populaire stekkerauto was de Kia Niro. Deze werd gevolgd door de Fiat 500 en Peugeot 208.
- Op de occasionmarkt was de Renault Zoë het meest in trek.
- Lees ook: Volkswagen gaat zich richten op duurdere modellen en schrapt de komende jaren 60% van het huidige aanbod
In de eerste drie maanden van 2022 zijn ruim 6.500 elektrische auto’s aan consumenten afgeleverd. Ongeveer twee derde werd gekocht, de rest werd geleased. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.
De stekkerauto die het vaakst in ontvangst genomen werd was de Kia Niro. Deze boekte een marktaandeel van ruim 9 procent. In diens kielzog volgden de Fiat 500 en de Peugeot 208. Respectievelijk hadden deze twee een marktaandeel van ongeveer 8 en 7 procent.
In totaal werden er in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 12.000 elektrische personenauto’s geregistreerd. Dat komt neer op zo’n 16 procent van het totale aantal gekentekende auto’s. Ruim de helft van de stekkerauto’s was voor particulier gebruik en de andere helft voor zakelijk.
Volgens de brancheclubs ligt het aantal bestelde elektrische auto’s nog wat hoger. Zij zeggen dat het eerste kwartaal ongeveer 16.000 subsidie-aanvragen binnenkwamen vanuit particulieren, wat er volgens hen op wijst dat “het gros” nog geleverd moet worden. De subsidie is 3.350 euro, onder de voorwaarde dat de auto niet duurder is dan 45.000 euro en een minimale actieradius van 120 kilometer heeft.
Renault doet het goed qua occasions
In het eerste kwartaal van 2022 werden tevens ruim 7.500 elektrische occasions aan particulieren verkocht. Dat is ruim drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
De Renault Zoë is in dit segment met meer dan 14 procent marktaandeel het populairste model, voor de Nissan Leaf met 9 procent en de Volkswagen Golf met ruim 7 procent.
Voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto geldt een subsidiebedrag van 2.000 euro. Van het hiervoor beschikbare jaarbudget was eind maart een kleine 60 procent aangevraagd bij de RVO. Qua oorspronkelijke nieuwwaarde en minimale actieradius gelden dezelfde subsidievoorwaarden als bij nieuwe EV’s. Daarnaast dient de auto bij een erkend autobedrijf te worden aangeschaft.
Meer over elektrische auto's? Check ook deze stukken eens:
- Sportwagenfabrikant Lotus komt als eerste met volledig elektrische ‘hyper SUV’ en noemt hem Eletre
- Deze 2 bedrijfseconomen uit Helmond bouwen klassieke Porsches om tot elektrische auto’s
- De topman van Lamborghini legt uit waarom de fabrikant voorlopig geen volledig elektrische supercar zal uitbrengen
- 5 redenen waarom draadloos laden van elektrische auto’s nog altijd geen succes is
- Tesla-rivaal Lucid zegt dat prijzen voor elektrische auto’s wellicht omhoog moeten vanwege problemen in de toeleveringsketen en stijgende inkoopkosten